Sunday 20 January 2019

Cinta Tanpa Salam (part 1)

"Pap!" Aku menghempas buku yg ku bawa di atas salah satu meja yg disediakan di perpustakaan. Manusia yg duduk di meja tu serta merta tersentak."eh zaf bila kau sampai? Aku tak perasan pun?" Sapanya bingung."Semalam.." jawabku sarkastik. Mana nak perasan..dari tadi dok termenung je...ingat sapa entah..aku panggil banyak kali pun tak perasan. bebel ku dalam hati."Dah...kita sambung soalan 'add math' yang tak habis hari tu. Kau ada mana-mana yg tersangkut tak?"kataku tanpa berlengah lagi.

Sebelum aku lupa, nama mamat depan aku ni bukan mamat tapi Zainul a.k.a Enol. Aku tak kenal sangat pun dia ni. Sebab dia kelas Sains Tulen dan aku Sains Arab.Cuma aku tahu dia ni 'famous' sebab dia atlet, exco asrama dan juga teman tapi mesra kawan aku si Erni tu. Aku ajar dia 'add math'  sejak bulan 1 hari tu. Bukan saja-saja. Ni semua inisetif yang para guru laksanakan untuk memantapkan persediaan para pelajar sebelum SPM. Kebetulan cikgu yang mengajar subjek matematik tambahan di kelas aku dan Enol cikgu yang sama iaitu Cikgu Maz. Jadi, Cikgu Maz ambik inisetif untuk melaksanakan Program Mentor Mentee untuk membantu kami memahirkan lagi diri kami dalam subjek ‘add math’ ni.

Dua jam kemudian....

"Untuk hari ni sampai sini jelah..nanti dekat hostel kau try buat set yang baru tu..tak faham 'next' punya jumpa aku ajar kau." kataku datar sambil tangan sibuk mengemas barang-barang yang berselerak di atas meja. Yelah..dalam perpustakaan mana boleh cakap kuat-kuat. Enol hanya mengangguk acuh tak acuh sahaja. Aku pelik. Selalunya kalau dah habis pembelajaran kami, dia lah orang paling pantas kemas barang-barang dia then cabut macam tak cukup tanah. Tapi hari ni tak. Dia punya gaya kemas barang tu kalah perempuan melayu terakhir..Lemah lembut semacam..Satu-satu dia simpan dalam beg sekolah yang di bawa. Aku nak tanya tapi aku nak cepat sebab aku dah janji nak 'jogging' dengan Ziy dan Ara... Kang tak pasal-pasal kene marah dengan diorang kalau aku lambat."aku balik hostel dulu." Kata ku sambil berlalu meninggalkan Enol tanpa menunggu jawapan dari dia.

Sepanjang jalan ke hostel, macam-macam soalan yang timbul bila teringat perangai Enol hari ni. Mungkin dia penat kot. Bisikku dalam hati. Tapi……….. Hemmmm…. Biarlah!! Bisikku lagi di dalam hati sambil langkah ku semakin laju menuju ke hostel.

Bersambung……

No comments:

Post a Comment