Sunday 27 January 2019

Cinta Tanpa Salam (Ending)


Lagi seminggu nak SPM!!!! Cuak tak payah cakap lah. Rasa macam tak belajar apa-apa. Padahal setiap tiga kali seminggu, aku, akan buat ‘study group’ dengan Ara,Ziy, Enol dan sorang lagi kawan enol. Bulan lepas, secara rasminya aku letak jawatan sebagai ketua aspuri. Setiap tahun memang ketua aspuri dan exco tingkatan lima akan letak jawatan sebab warden tak nak ganggu focus para pelajar. Buat sementara, warden akan lantik ketua aspuri dan aspura sementara untuk mentadbir sebelum pilihan sebenar akan dibuat pada awal tahun hadapan. Rasa lega sangat. Rasa beban yang dipikul terasa ringan.

“Ara..Ziy korang jalan dululah. Aku tertinggal kalkulatorlah kat perpustakaan.” Tanpa menunggu balasan dari mereka aku terus berpatah balik ke perpustakaan. Kaki ku melangkah laju kerana tepat jam 5.00 petang perpustakaan akan di tutup. Sampai-sampai di perpustakaan aku terus menuju ke tempat yang kami duduk tadi. Tapi atas meja tu tak ada apa-apa, kosong. Aku tanya penjaga perpustakaan tu tapi dia pun kata memang atas meja tu tak ada apa-apa. Memang kosong dari kami beredar tadi. Tulah cuai lagi Zaf, kan dah hilang. Dahlh dah nak periksa. Bebelku pada diri sendiri. Aku cuba fikir positif. Mungkin ada yang terambik kot. nanti aku tanya diorang.

“Hah Zaf!! Nasib kau tak jauh lagi. Ni kalkulator kau. Lain kali jangan cuai, dah nak exam ni. Kalkulator tu nyawa tau.” Kata enol lalu menghulurkan kalkulatorku.”Weh! Terima kasih. Aku ingat dah hilang dah tadi.” Kataku girang. Enol hanya menganguk. “ Dah jom balik asrama. Dah hujung -hujung tahun macam ni dah tak ramai budak kat sekolah. Kang ada benda ikut kau, padan muka. Kata Enol lagi. Tak pasal, kalkulator kat tangan digunakan untuk mengetok kepala Enol. Enol mengaduh sakit tapi aku tak heran sebab aku ketuk bukan kuat pun. Over je lebih.

“Wei zaf, nak tak kau jadi girlfriend aku? Tanya Enol datar. “ Aku bukan memang girlfriend kau ke? Girlfriend kan bahasa melayunya kawan perempuan. So aku memang girlfriend kau lah.” Balasku selamba.” Bukan girlfriend tu, girlfriend satu lagi lah a.k.a teman istimewa, makwe, pacar, apa lagi yang sewaktu dengannya.” Kata Enol sedikit tinggi. Serta merta langkah ku terberhenti. Enol yang perasan aku berhenti pun ikut berhenti. Tak pasal-pasal kami berdiri macam tiang bendara beberapa saat dekat tengah-tengah tapak perhimpunan sebelum aku tersedar.” Jap!! Kau salah makan ubat ke  apa? Kau dah kenapa wei? Orang sibuk nak SPM kau sibuk nak tanya aku benda tu? Kau asal?”Kataku dengan nada hairan.”Sebab aku suka kau” balasnya datar. Aku terdiam. Tak pasal-pasal jantung aku tiba-tiba laju macam aku baru lepas lari pecut 100 meter. Aku cuba bertenang dengan cara tarik nafas dan hembus. “Ya! Aku setuju” jawap ku pantas lalu meninggalkan Enol tanpa menunggu jawapan darinya.

Itu kisah 7 tahun yang lepas. Bila ingat balik, aku rasa sangat kelakar. Malu pun ada. Orang sibuk nak SPM, kiteorang sibuk bercinta. Alhamdullilah. Jodoh kiteorang panjang. Dah hampir sebulan aku sah menjadi isteri seorang Zainul a.k.a Enol. Walaupun banyak dugaan dan rintangan waktu bercinta dulu. Tapi itu semua yang mengajar kami untuk lebih menghargai hubungan kami.Bagi aku itu semua kenangan manis yang akan sentiasa tersimpan dalam hati dan fikiran aku.

Betullah orang kata, cinta sejati tu tanpa kita sedar. Tanpa kita perasan. Kita hanya dapat rasa bila tiba waktunya. Jadi…..walaupun sekarang kita masih tak jumpa cinta sejati kita, kita tak perlu bimbang. Sebab cinta tu hadir tanpa salam……

Tamat.......

No comments:

Post a Comment